Jeep Wrangler – Megérkezett az utód!
Az új Wranglerben nagyon bízik a Jeep, ezt mutatja, hogy a toledói üzemben új csarnokot építettek a számára, ráadásul ebben gyártják a Dana legendás merev futóműveit is. Az új üzemrészbe telepítettek nagy mennyiségű friss gépet, présformát és berendezést, mert az újdonság ajtajai, motorháza, szélvédő kerete és a sárvédői, már nagy-szilárdságú alumíniumból készül. Ezek és a felhasznált magnézium alkatrészek, a tömeg csökkentés miatt kerültek be az autóba. A két, négy ajtós változatok és a puha-keménytetős kialakítás megmaradt, de várható még újdonság a karosszériák téren.
Elég sok kémfotó kering a neten, úgyhogy szinte biztosnak mondható, hogy a Wrangler kisteherautó kivitelben is kapható lesz. Ez abból is következtethető, hogy sok alkatrésze azonos lesz a napokban megújult Ram kisteherautóval. A platós verzióval két legyet üt egycsapásra a Jeep: az egyik, hogy bővíti a népszerű modelljének a kínálatát. A másik, hogy ezzel a lépéssel kifogja a szelet a tuningcégek vitorlájából, mert eddig pl. az AEV készített belőle pickupot. A gyári kivitel pedig "ezer" éve eltűnt a Wrangler elődjének a választékából.
Motor téren is változtak a dolgok, a régi kínálatból megmaradt a 3,6 literes V6-os, amely 285 lóerőt és 352 Nm-t tud. Alá érkezett a 270 lóerős, kétliteres turbós motor, aminek a nyomatéka 450 Nm, ez az erőmű 48 voltos rendszerrel megtámogatott lágy hibrid.
A legütősebb a jövőre érkező háromliteres turbódízel, itt már 600 Nm szalad szét a hajtásrendszerben, miközben 260 lóerő áll rendelkezésre. Az óriási nyomatéka miatt, ez a terepezésre a legalkalmasabb motor. A motorokhoz hatsebességes kézi kapcsolású és nyolcsebességes automataváltót lehet csatlakoztatni.
A ruha alatti technika megmaradt a klasszikus terepjárós, tehát létraalváz viseli a terheket, ami könnyebb és szilárdabb az elődjénél. A Dana által készített merev tengelyek kerültek a Wrangler alá, a terepet még jobban bíró Rubicon kivitel pedig a rendkívül strapabíró Dana 44-est kapta meg.
A hajtástechnika szintén korszerűsödött. Elérhető a 4x4-es rendszerben a Command-Trac, a Rock-Trac és az új Selec-Trac rendszer. Megérkezett a frissebb, elektromosan kapcsolható Tru-Lock és Trac-Lock elnevezésű önzáró differenciálzár. Persze megmaradt az elődnél is használt, kikapcsolható kanyarstabilizátor.
Végezetül két adat: az 1587 kilós utánfutót vontató új Wrangler, 76 centis vízben tud gond nélkül közlekedni.
Benedek Attila
Fotó: Jeep